torsdag 7 februari 2008

Amsterdam


Hade ingenting planerat idag, så jag tog tåget in till Amsterdam istället för att vara kvar i Utrecht och drälla. Fin stad. Promenerade omkring i Jordaan och åt lunch på ett charmigt café som heter LEF. Verkar finnas en hel del bra second hand, men dessvärre vet de att ta ordentligt betalt för grejerna.


Iakttagelser från Holland än så länge:
- Jag trodde att vi cyklade mycket i Lund, men... det är ingentng jämfört med holländarna! Det stämmer nog att det finns fler cyklar i Holland än det finns människor. De är verkligen överallt. Och nu har jag en också. Med två lås :)
- För att vara så pass smala som de är konsumerar holländarna otroliga mängder pommes frites. Med majonäs. Blä. Överhuvudtaget verkar de gilla fritterade grejer och snabbmat.
- Av någon outgrundlig anledning fungerar inte utländska kredit- och betalkort här. Det går bra att ta ut pengar i bankomater, men INGA affärer accepterar dem. Verkligen konstigt. Jag hade bättre användning av mitt mastercard i Bosnien än jag har här.
- Blommorna är billiga och fina! Så fort jag lyckats skaffa mig en billig vas tänker jag börja köpa snittblommor regelbundet. Schyst vardagslyx!

Tot ziens!

1 kommentar:

Anonym sa...

but mayo's good.. mmm... :) -s