lördag 4 juli 2009

Kvällsdopp från långa bryggan



2 kommentarer:

Ya sa...

googlat och hamnade på din blogg av en slump. Jag har inte lyckats hiHej!
Jag heter Yvonne Andersson och jag läste att du har ett husdjur som heter Nelson och som hade råkat ut för epulider.
Jag har en katt (Santino), och jag upptäckte en utväxt på hans tandkött för ett par dar sen. Idag var veterinären här och hon sa att det var en epulid. Hon tyckte det var konstigt för det brukar drabba gamla hundar. Jag har nu tta en endaste katt med epulider, så därför undrar jag om Nelson möjligen är en katt? Jag hoppas du ursäktar denna något okonventionella kontakt, det vore intressant och trösterikt att hitta en olycksbroder till Santino som ju visserligen alltid varit speciell och tydligen inte blir mindre egenartad med tiden.
Hälsningar från Uppsala!
Yvonne V. Andersson

Annika Oskarson sa...

Hej Yvonne!

Jodå, visst är Nelson en katt. Han är den lille vite katten på min profilbild.

Och han hade massor av epulider. Tyvärr. Det är ju någon slags godartade svulster som visst inte är farliga i sig, men kan bli infekterade och ställa till med problem när katten äter. I Nelsons fall upptäckte vi det inte förrän väldigt sent då i princip hela tandköttet var fullt. Veterinären hade visst aldrig sett någonting liknande.

Efter många turer har vi nu tvingats låta dra ut nästan alla tänder på honom, stackaren. Förhoppningsvis ska det lösa problemet. Men vad jag förståt från min veterinär är det så otroligt ovanligt att katter drabbas av epulider att det inte finns några dokumenterade behandlingssätt.

Håller med om att det ju visserligen är trevligt med unika husdjur. Men det hade ju varit roligare om de visade det på andra sätt än genom att råka ut för mystiska åkommor :)

Hur kommer ni att gå vidare med Santino? Hoppas att allt går bra för er!

/Annika

PS. Du får gärna maila om du vill: annikaoskarson [snabelapa] gmail.com